Meet: Elegansa

Nu we een blog starten moeten jullie ons eigenlijk ook wel een beetje kennen. Vandaar dat ik vandaag een artikel schrijf over Elegansa!
Denise met haar pony Evy en Ik (Izabelle) met mijn pony Vivaldi vormen samen Elegansa. Onder deze naam doen wij aan vrijheidsdressuur, bit of tuigloos rijden, grondwerk op alle soorten manier en nog veel meer! Tegenwoordig zie je ontzettend veel van dit soort teams, maar wat maakt ons nou zo bijzonder? Nou wij doen alles behalve rijden met onze pony’s! Denise rijd van tijd tot tijd nog op Vivaldi, maar ons team is daar niet op gebaseerd. Als je zegt dat je paarden traint wordt er eigenlijk altijd vastgesteld dat je rijd. Wij proberen juist te laten zien dat er nog zo veel meer te doen valt.
Zo doen wij onder andere aan: Vrijheidsdressuur, Freestyle, paarden voetbal, parelli, schriktraining, vrij springen, lange lijnen, natural dressage, (bitloos) mennen, horse agility en nog veel meer! Hiermee willen we graag laten zien dat er zo veel meer te doen is met je pony dan alleen rijden.

Zoals ik al zij heet ik Izabelle, ik ben inmiddels bijna 15 jaar oud ben half Frans (en spreek dus ook vloeiend Frans.) en rijd al paard sinds dat ik 6 ben, al bijna 9 jaar dus… Wow, dat is dus echt al een behoorlijke tijd!
Vivaldi is mijn 18 jarige Welsh a ruin, nou ja a-pony? Meneer is toch een mooie 1,30 hoog. Helaas ben ik toch te groot om op hem te rijden. Op 1 April zijn we 5 jaar samen, maar het voelt echt al veel langer. Ik doe met Vivaldi al sinds het begin Vrijheidsdressuur, dus al bijna 5 jaar, toen heette het volgens mij zelfs nog gewoon ‘kunstjes leren aan je pony’ en was er bijna niks te vinden op internet erover. Ik begon toen ik Vivaldi gewoon een voetje had leren geven, ik had nog nooit van vrijheidsdressuur gehoord maar ik had het al ooit een pony eerder geleerd en was wel benieuwd of er meet te leren viel aan een paard. Al snel surfte ik het hele internet af voor informatie, zoals ik al zij stond er toen bijna niks op internet, ook in mijn penny’s (ik was pas 10 :’) ) kon ik er niks over vinden ik kwam wel bij enkele video’s uit van Clémence Le Faivre de ze Franse dame word ook wel de Koningin van de Vrijheidsdressuur genoemd. Ik kreeg veel inspiratie door haar en ging aan de slag nu bijna 5 jaar later is vrijheidsdressuur tot een heel nieuw onderdeel van de paardenwereld, dus om toch nog wat origineels te blijven doen ben ik van alles er om heen gaan doen!

En ik ben dus Denise Kleuskens, ben 16 jaartjes jong. Op dit moment doe ik de opleiding Helpende zorg en welzijn niveau 2. En doe ik allerlei dingen met mijn pony Evy. Waaronder dus vrijheidsdressuur, vrijspringen, grondwerk… en ga zo maar even door. Ook wil ik met haar gaan lange lijnen en dus ook mennen! Waardoor ik met vrijheidsdressuur begonnen ben? Zo’n 2 jaar geleden leerde ik Izabelle kennen via de manege. Ik reed daar toen al, nog niet lang maar was daar wel meteen al elke zaterdag omdat het daar zo gezellig was, en nog steeds is. Izabelle kwam toen ook op die manege rijden. En toen ben ik naar haar toe gestapt en sindsdien doen we bijna alles samen!

We kunnen heel erg goed met elkaar opschieten en is dus ook natuurlijk de beste vriendin die ik me kan wensen! Maar goed, ik ging dus steeds vaker mee naar haar pony Vivaldi en ze vertelde me vele verhalen. Ook dat Vivaldi al een heel aantal vrijheidsdressuur kunstjes kon. Ik vond dat natuurlijk wel erg gaaf allemaal, dus vroeg ze of ik het misschien ook met mijn pony Evy wou gaan doen. Om dan later misschien een team op te richten. En dat wou ik natuurlijk wel! Maar goed, hoe begin je dan? is de vraag.. Al snel begon ik Evy wat dingetjes te leren, zo ver ik mij kan herinneren was Evy’s eerste kunstje de jambette. Die deed ze al heel snel. Ik vond dat helemaal geweldig, en ben toen veel op internet gaan kijken. Waar ik stage liep kreeg ik ook vaak wat te horen over Megan Bakker, haar pony kwam van de stal waar ik stage liep. Ik kreeg dan ook vaak te horen wat ze met haar pony kon en dat ze er ook bitloos mee reed enz. Dat inspireerde me nog meer. Ik wou steeds meer met Evy gaan doen. Maarja, rijden..? Dat ging natuurlijk niet op Evy want dat is een shetlander. Dus al snel bood Izabelle me aan om op Vivaldi te rijden. Dat ging ik dus ook doen. De eerste paar keer met bit, maar als snel merkte we dat Vivaldi beter zonder bit reageerde. Later na leerde ik veel meer over vrijheidsdressuur en heeft Izabelle me ook verder geholpen. Waar ik haar nog steeds heel erg dankbaar voor ben. Jullie weten nu ondertussen wel ongeveer wie ik ben, dus ga ik dit verhaal maar eens afsluiten haha.. Nog veel leesplezier op onze blog!

Liefs, Denise en Izabelle

Zo nu kennen jullie ons wat beter!

Je kunt binnenkort alle informatie vinden over wat wij met onze pony’s doen op:

http://www.Elegansa.tk

Je kunt ons alvast liken op facebook:

https://www.facebook.com/pages/Elegansa/723391167725516?fref=ts

Een gedachte over “Meet: Elegansa

Geef een reactie

