Review: Fouganza Paarden Shampoo

Van tijd tot tijd moet je pony gewoon gewassen worden, zeker als je er een hebt met witte sokken of van lichte kleur, en van budget houden we toch? Dan heb ik goed nieuws voor jullie!

Enkele weken geleden liep ik door de Decathlon en toen viel me oog op deze leuk gekleurde shampoo van Fouganza, ik was erg benieuwd  dus keek ik naar de prijs: 3,95?! Dat is niks, voor een flesje shampoo van zo’n 250ml ben je in de grotere paardenwinkels al snel €6,50 kwijt.

Dus gelijk testen natuurlijk! Ik zie 3 kleuren staan, een gele met de geur ‘Citronella’, een groene met de geur ‘appel’ en een paarse met de geur van bosvruchten. Citronella klinkt in mijn oren als iets heerlijks fris, citroen of zoiets… Niet dus, ik ruik aan de shampoo en doe het flacon zo snel als ik kan weer dicht, wat een geur! Hij heeft een ontzettend doordringende geur die ik niet helemaal op zijn plaats kon zetten, niet speciaal vies maar zeker niet iets waarmee ik mijn pony zou willen wassen. Ik kijk op de achterkant en zie dat deze shampoo als bedoeling heeft om muggen en vliegen weg te houden. Dat klinkt al veel logischer, maar de vliegen zijn al groten deels weg dus ik kijk verder bij de andere geuren.                                                  Appel ruikt echt naar appel, niet zo’n chemische troep. Maar ik had als een shampoo die naar appel rook dus legde ik deze ook terug en bleef er nog een over: Bosvruchten, en die nam ik mee naar huis.

Het Flacon

Het flacon is van een vrij zacht plastic gemaakt, zacht genoeg om (als de shampoo bijna op is) de laatste beetjes uit het flacon de drukken, maar niet zo zacht dat als je hem al oppakt hij helemaal indeukt.  Hij heeft een gewone knijp dop die perfect doseert, wanneer ik de fles op zijn kop houd komt er op een druppeltje na, niks uit enkel op het moment dat ik een beetje druk op de fles zet komt er wat uit de fles, daardoor blijft de dop heel makkelijk schoon, ideaal!

Ook de verpakking zelf ziet er leuk uit, een mooi paard op de achtergrond (met een halster uit hun collectie van dit jaar, slim!) en de titel en het merk erboven, ook fijn is dat als het etiket nat wordt hij niet gaat schuiven of gaat kreukelen.

De inhoud

De inhoud van de fles is van een leuke violette kleur met zoals de naam het al zegt een bosvruchten geur. Hij ruikt ook daadwerkelijk naar bosvruchten en ook als je hem na gebruik uit de vacht van je pony spoelt blijft de geur voor enkele dagen subtiel zitten. er zit 500ml in de fles en de shampoo is zuinig in gebruik dus hij zal niet snel opgaan.

dit zijn de ingrediënten:

Aqua, Natriumlaurylethersulfaat, Natriumchloride, Cocamidopropylbetaïne, PEG-4 Rapeseedamide, Decyl Glucoside, Parfum, Benzylalcohol, Benzofenon-4, Linalool, Citroenzuur, Methylchloorisothiazolinon, Methylisothiazolinon, CI 17200, CI 42090

boven aan de lijst staat aqua, water, dus dit zit er het meest van in dat is mooi want ik merk dat shampoos op basis van water altijd minder agressief zijn voor het pH van de paardenhuid, en dat is ook wat er op het flacon staat, prima!

In gebruik

En dit is het resultaat van het wassen, wat een verschil!

Niet alleen is al het vuil weg maar kijk ook naar de glans van zijn vacht. Op de eerste foto is hij duidelijk dof, ondanks dat ik hem uitgebreid had geborsteld. Maar naar een paar keer te moeten liggen (op commando) is meneer al helemaal vies, maar die doffe glans kan daar niet van komen. Ik gok dat dat kwam omdat Vivaldi wat vitamine te kort kwam toen, geen probleem dat gaat al beter. Maar na het wassen is hij prachtig aan het glanzen, goed de sterretjes komen niet door de shampoo (leven foto stickers!) maar  als je er bij had gestaan had je ook gezworen deze te hebben gezien. Ook zijn beetjes zijn weer wit, deze zijn normaal, groen, geel, bruin en zwart gemengd. :’)

De glans is na een week je of twee weer langzaam weggegaan, en ook de geur bleef ongeveer een weekje hangen.

In gebruik heb ik twee keer op een goed vochtige spons ongeveer een eetlepel shampoo gedaan en dit was genoeg voor het hele lichaam, inclusief de onderste helft van de staart. De shampoo moest niet overdreven veel, maar dat is ook niet nodig. Hierdoor heb ik hem wel extra goed afgespoeld omdat je niet kon zien of alle shampoo eruit was, maar door de vacht heen te gaan voelde ik wel dat hij heel schoon was!

Om hem nog zuiniger te gebruiken kun je ook een emmer water pakken en daar een eetlepel shampoo in oplossen, door vervolgens steeds een spons in het water te doen en daarmee dan je paard wassen moet dat genoeg zijn voor het hele lichaam.

De shampoo is dus makkelijk in gebruik, levert een geweldig effect op, heeft een fijne verpakking waar best veel in zit, ziet er leuk uit, is 2 jaar garantie en is als kers op de taart ook nog super goedkoop!

Dit is echt de ontdekking van het jaar en ik ben er super tevreden over!

De shampoo is te koop bij de Decathlon en kost voor 500ml 3,95 en is in 3 kleuren/geuren verkrijgbaar.

Er is een decathlon in Best, Kerkrade en Amsterdam. (En Decathlon Leeuwarden en Apeldoorn zijn onderweg.)

Geen bij jou in de buurt? Geen probleem tegenwoordig kun je ook online bestellen.

Voor de gele/Citronelle:

http://www.decathlon.nl/shampoo-citronella-500-ml-id_8299265.html

Voor de groene/Appel:

http://www.decathlon.nl/shampoo-appel-500-ml-id_8299266.html

Voor de paarse/Bosvruchten:

http://www.decathlon.nl/shampoo-bosvruchten-500-ml-id_8303776.html

Ik hoop dat jullie iets aan onze review hadden.

Liefs, Izabelle & Denise

3 gedachtes over “Review: Fouganza Paarden Shampoo

Geef een reactie

