★ Review: Mondoni Plain rijlaars ★

Wie kent ze niet misschien Divoza’s bekendste laarzen. Deze prachtige simpele leren rijlaarzen zijn in de kleur bruin in zwart verkrijgbaar voor een ongelofelijke prijs van €100,-! (Op het moment zelfs voor €50,- dus wees er snel bij!) Prachtige laarzen, geen frutsels of onnodige glitter.

Maar als je na gaat  is €100,- niet erg veel voor een echt (runder) leren laars dus wat kun je daarvan verwachten? Is de kwaliteit goed, de pasvorm enzovoort!

Excuses, voor het gele licht op de foto’s studiolamp is kapot :’)

Ik vind het eerst altijd leuk om te lezen wat de verkoper van het product beweert:

De Mondoni Plain is een lederen rijlaars met op de achterzijde een ritssluiting. De laars heeft een goede pasvorm en is verkrijgbaar in diverse kuit- en hoogtematen. De rijlaars is verkrijgbaar in de kleuren zwart en bruin.

                                                         ★ leder, kleur zwart of bruin

                                                        ★ ritssluiting achter

                                                       ★ goede pasvorm

                                                      ★ goede kwaliteit voor een redelijke prijs

                                                     ★ leverbaar in heel veel kuit en hoogtematen

De eerste 2 feitjes en de laatste in de rij kloppen in ieder geval zeker, en de andere twee ga ik vandaag uitzoeken!

Ik heb mijn laarzen in het zwart in maat 38M.

Voor het kiezen heb je eerst je schoenmaat nodig vervolgens nog de schachthoogte en kuit breedte, als je dat allemaal hebt opgemeten kun je via deze tabel kijken welke maat jij nodig hebt:

S M W H
Voetmaat Schachthoogte/kuitwijdte Schachthoogte/kuitwijdte Schachthoogte/kuitwijdte Schachthoogte/kuitwijdte
36 45/34 45/36
37 45/34 45/36
38 47/35 46/37 43/40
39 48/36 47/38 44/41 50/36
40 49/36 48/39 44/42 51/36
41 50/37 49/39 45/43 52/37
42 50/37 49/39 45/43 52/37
43

Ik heb de laarzen nu al een jaartje, helaas heb ik ze maar enkele keren kunnen dragen doordat ik er met mijn kuit vrij snel uit gegroeid bent, waardoor de rits aan de achterzijde nu met het rijden opengaat. Dat brengt met dus bij het eerste punt, het flapje dat aan de bovenkant van de laars zit hoort de rist volgens mij dicht te houden, dat doet hij dus niet.

Als de laars perfect past zal de rist waarschijnlijk ook niet snel open gaan, maar omdat de ruitersport toch wel echt een kuit-pomper is zal het rond die plek wel bij wat meer dames wat strakker zitten. Mijn tip: haal het trekkertje van de rits over het flapje heen!

Iets wat ik wel geweldig vind, het elastiek in de rits, je ziet op de foto hierboven dat het leer aan de rits vast zit door middel van een stukje elastiek, juist voor die wat bredere kuiten, ondanks dat ik toch een aantal keer heb gereden met een  redelijke spanning op het elastiek (dat overigens lekker rekbaar is, maar niet té) gaat het elastiek aan het einde weer mooi in model staan, niet dat je zo’n lelijk flubber elastiek aan je laars heb hangen straks. Hierdoor kunnen de maten wat ruim genomen worden, of eigenlijk juist wat krap ?

Ik ben dol op hoe deze laars allemaal kleine details heeft die hem een chique uiterlijk geven zonder te druk te worden.

Zoals aan de bovenkant van de schacht dit kleine M’etje van Mondoni, en ook Mondoni in gouden letters geschreven in de binnenkant van je laars! Dus ook op uiterlijk scoort deze laars goed!

Dan, de kwaliteit van het leer!

Het leer is erg stevig, en je moet zeker een keer of 10 rijden voordat je laarzen echt ingelopen (ik wou ingereden zeggen, maar dat klopt niet helemaal :’) ) zijn, ik denk wel dat omdat ze zo stevig zijn ze minder snel stuk zullen gaan. Voornamelijk de voet (waar je tenen zitten), de zool en je hak zijn super stevig! Fijn voor als een paard op je ten gaat staan!

Plekje waar het leer wat minder stevig is, en zeker bij ruiter die graag springen (huhum… ikke!) wat sneller zullen uitzakken en het zogenaamde ugg’s-effect krijgen, rond de enkel:

Grappig is dat zodra je de laars aantrekt, deze uitzakking weg is en de laars zijn prachtige vorm weer aanneemt. Bij het lopen voel je overigens ook niet dat de laars wat minder stevig is rond de hak. Ik dank dat de laars deze vorm aanneemt door het hakken (te veel) uitdrukken, het ziet er wat minder charmant uit, maar zodra je ze weer aantrekt is het onzichtbaar en onvoelbaar!

En dan het belangrijkste, pasvorm!

De laars zit heel comfortabel, ik pas met mijn maat 39 in een laars van maat 38. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat ze rekening hebben gehouden met het feit dat paardrijsokken wat dikker zijn dan normale sokken, die ik dus niet aanhad. De laars is om te rijden geweldig, door de heel stevige zool is lopen wat minder geweldig dan op mijn stal schoenen, maar daar zijn ze tenslotte ook niet voor gemaakt.

Heel eerlijk, mag ik zeggen dat deze laarzen de prijs echt dubbel en dwars waard zijn! Helaas passen deze laarzen mij niet meer optimaal om ze te blijven gebruiken, maar als ik rijk was zou ik ze zeker op nieuw kopen! :’)

Op zoek naar je eerste leren rijlaars, dan raad ik deze echt aan!

Je kunt ze enkel krijgen op http://www.divoza.com

Wij hopen dat jullie wat aan onze review hadden, laat achter in de comments waar jullie de volgende keer iets over willen lezen!

Liefs, Izabelle & Denise

Geef een reactie

