★ Review: Havens Slobber Mash ★

Eerlijk is eerlijk, als ik las over mensen die hun paarden s’winters na het werk een emmer warme slobber gaven, voelde het net alsof je het over een kop chocolademelk met slagroom had! Helaas had Vivaldi het geluk nooit van zo’n kopje chocomelk omdat ik nooit slobber in huis had.

En daar kwam enkele dagen geleden verandering in, ik was erg benieuwd of lekker warme slobber echt zo goed beviel en kocht een halve kil Slobber Mash van Havens. Ben je benieuwd wat ik er van vond? Kijk verder!

Omega 3 & 6, dat zit in mijn boter? Ik vermoed dat het olie soorten zijn, kan niet slecht zijn ze krijgen elke dag al een scheutje zonnebloem olie over hun brokken, verder linolzuur… Ook nog nooit van gehoord, maar Google is mijn beste vriend en ook dit schijnt een soort olie soort te zijn. Of het praktisch is om (redelijk) ingewikkelde woorden op je verpakking te zetten; ja eigenlijk wel! Het klinkt alsof er allerlei speciale stofjes in zitten, geen idee wat ze betekenen maar het klinkt gezond. :’)

Verder zit er geen haver in, daar ben ik een voorstander van daardoor is deze slobber geschikt voor een veel grotere groep paarden en krijg je geen speedy-knol. Verder staat er ook nog geschikt voor senioren, ik vermoed door de vitamines die er in zitten maar natuurlijk ook door het feit dat het ook ‘nat’ gevoerd kan worden, wat het ook geschikter maakt voor paarden met een slecht gebit. Vivaldi heeft enkele maanden geleden 4 tanden laten trekken dus dit is ideaal! Gheghe, wat worden we toch wijs van zo’n verpakking! 😉

De verpakking is (niet té) makkelijk open te maken, watervast en erg stevig! Jammer is alleen dat er op deze (kleine) verpakking niks van een uitleg of gebruiksaanwijzing staat.

Slobber-Mash is een vitaminerijk structuur mengsel (paardenmuesli), opgebouwd uit ontsloten granen en maïs , (getoast) lijnzaadmeel, gerstvlokken en tarwezemelen , aangevuld met veel vitaminen en mineralen. Bovendien bevat Slobber-Mash extra linolzuur, lijnzaad olie en zonnebloempitten. De specifieke samenstelling van de Slobber-Mash verbetert de kwaliteit van de hoeven en geeft een glanzende vacht.

Tevens is Slobber-Mash ideaal om te gebruiken tijdens de rui in de herfst en voorjaar.
Slobber-Mash is geschikt voor koliekgevoelige paarden of bij paarden of pony’s met huid- of hoefproblemen.
Het beste nat (met water) voeren: één deel Slobber-Mash op één deel (lauw) water. Ongeveer 15 minuten laten inweken. Zo is het gemakkelijk opneembaar en dus ook ideaal voor (oude) paarden met kauwproblemen.
Te gebruiken voor:
  • een goede darmwerking;
  • (oudere) paarden met problemen met kauwen
  • Helpt de natuurlijke weerstand te versterken
  • Voor een mooie vacht
  • Te gebruiken om de hoeven te versterken
havervrij rijk aan vitamin en, mineralen en vezels.

En dit is hoe het spul eruit ziet, in mijn ogen lijkt het veel op een normale biks?

Wat zit er in?

Zegt me eerlijk niks, ik kijk even naar koolhydraten, auch! Ik als diabeet kan van deze heerlijk ruikende slobber maar beter geen hapje proeven, niet dat ik dat van plan was! :’)

Ik zie zonnebloempitjes, biks, mais en verder herken ik niks met mijn zeer ondeskundige oog, het ziet er in ieder geval wel lekker uit. Nu gaan we het bereiden:

In een tuperware bakje ermee, ik las dat de verhouding van water en de mix 1:1 is, dus voor 100 ml mix 100 ml water.

Ik na 125 gram van de mis en heb er 80 ml water bij gedaan, de verhoudingen in het bakje waren ongeveer 2/5 water en 3/5 mix, ander werd mijn slobber wel erg vloeibaar.

Sappige boel!

Hier zie je de brokjes goed, grappig om te zien dat die dingen de boel absorberen als een mini smakelijke sponsjes!

Ik liet het weken voor 5 minuutjes, en  alles een beetje te laten afkoelen. Verder neem ik ook nog een bakje droge mix mee om te kijken of deze ook bevalt!

There we go!
There we go!

Het fietsen naar Vivaldi duurde ongeveer 10 tot 15 minuutjes waardoor de warme slobber de tijd zou hebben om af te koelen en nog een beetje te trekken, er wordt aangeraden de slobber ongeveer 15 tot 10 minuutjes te laten trekken.  Helaas was de slobber op stal aangekomen nog steeds erg warm (wauw, well done tuperware!) , niet zo heet dat ik me er aan zou verbranden maar voor een gevoelige paarden tong kan ik  me goed voorstellen dat het te warm was. Dus heb ik het bakje open op de stal rand neer gezet  zodat hij wat kon afkoelen terwijl ik hem zou borstelen. Ik hoefde maar een keer om te kijken en Vivaldi likte al aan de slobber, en ja meneer trekt zijn neus al terug, te warm!

De minuten daarna was hij niet normaal druk, op en neer dansen, schrapen en steeds maar weer poging doen tot het likken van het bakje (die ik inmiddels veilig had opgeruimd) de geur maakte hem duidelijk gek. Na een minuutje of 5 was hij genoeg afgekoeld om te kunnen eten… Hap, slok, weg!evenals de droge mix.

En ook enkele andere pony’s mochten testen…

Het viel goed in de smaak laten we maar zeggen… :’)

Bakje eten

Met als grootste aanbidder Kanjer, die ook het tuperware bakje nog wel leeg wou likken :’)

Ik ben heel blij met deze slobber! Zowel geur en smaak zijn goed gekeurd bij de pony’s verder zitten er ontzettend veel goeie vitamines en oliën in en is hij lekker snel klaar te maken.

Ik heb een halve kilo zak gekocht voor €0,50, dat is niks!

Verder kun je ook de 20 kilo zak kopen (voordeliger) voor €14,50 op z’n goedkoopst bij:

http://www.agriwebshop.nl/voer-en-strooisel/paarden-en-ponyvoer/havens-paardenvoeders/slobber-mash-havens

Ik hoop dat jullie iets hadden aan de rievew!

Liefs, Denise &Izabelle

Een gedachte over “★ Review: Havens Slobber Mash ★

Geef een reactie

