★ Elegansa: Hoe leer je de jambette aan! ★

Misschien wisten jullie het nog niet, maar dit blog word bijgehouden door 2 fanatieke vrijheidsdressuur liefhebsters! Als je wat foto’s zou willen zien kun je op onze (nieuwe) Facebook Pagina bekijken en liken want we verloten een touwhalster! Maaaaar… we openen binnenkort dan EIN-DE-LIJK na bijna een jaar er aan gewerkt te hebben onze site! Er komt een heleboel op te staan maar daar later meer over. Om jullie een beetje een impressie (en kleine sneak-peak) te geven van wat jullie allemaal op de site kunnen gaan vinden krijgen jullie vandaag 2 maal uitleg van hoe je de jambette aan zou kunnen leren. Veel plezier!

Stem commando’s                 (Zweep) commando’s
★ voetje                              ★ Aanraking elleboog (tussen singelplek en been)
★ been                                ★ Aanraking boven been
★ jamb                               ★ Aanraking op de borst (voor uitbreiding spaanse pas.)
★ schop                              ★ Aanraking op de hoef
★ Jambette

                       Van uit natuurlijk gedrag

Ik  heb Vivaldi de jambette geleerd toen ik hem aan het borstelen was. Het was een mooie dag, om heerlijk buiten te rijden. Het borstelen vond hij te lang duren, dus hij begon te schrapen (teken van ongeduld) dus dat heb ik beloond. Later na de rit, werd hij gevoerd, nou Vivaldi krijgt zoiezo altijd een paar plakken hooi. Toen zaten ze nog aan elkaar vast. Dus om ze los te krijgen begon hij te schrapen, direct beloont. De dag daarna begon hij weer te schrapen. De klik was er en ik heb  weer beloond terwijl ik tegelijk mijn commando gaf. Nou gaf ik later op  dus het commando en toen hij zijn been op tilde als een malloot beloond!
En om van dat schrapen een echte jambette te maken. Ben ik als hij 1 keer schraapte beloont. en dat vroeg ik steeds langer. Maar hij mocht maar een keer schrapen. Om ervoor te zorgen dat je paard zijn been hoger optilt werkt het bij veel paarden om met het zweepje zijn onderbeen tijdens de jambette rustig aan te tikken.
Op de foto kun je zien, dat Vivaldi zijn jambette hoog en gestrekt geeft. Ook kun je zien dat hij redelijk veel op zijn voorhand steunt. Dit kan ik verminderen door hem eerst een paar stapjes achteruit te laten maken en zijn achterhand er meer onder te vragen.

Methode 2:
Kanjer  heeft de jambette geleerd door het gewicht op het andere been te leggen. Dit doe je als volgt:
Je gaat langs je pony staan, en zet een beetje druk op de schouder. als je ziet dat ze meer gewicht op de andere kant zet, haal je de druk eraf en beloon je.
Dit herhaal je totdat het paard zijn been ook echt gaat optillen, om dit te stimuleren kun je doen alsof je zijn hoeven wilt krabben.
Dan ga je als je paard het been optilt  zachtjes tegen het onderbeen tikken, als je paard het targette kent kun je hem eventueel een voorwerp meer naar voren laten targetten. Eventueel, kun je ook met de onderkant van je zweep, druk zetten aan de achterkant van het onderbeen. Zodat je paard zijn been maar gaat strekken.

Je kunt de jambette uitbreiden naar een spaanse pas.

Methode 3:
Evy heeft de jambette geleerd doordat ik het voetje zelf steeds optilde en dat beloonde. Op een begeven moment toen ik steeds haar voet op tilde, begon ze uit te slaan naar voren (Dit was alleen met de training, hoeven krabben bleef ze gewoon goed doen doordat ik het been bij de training bij het onderbeen vroeg). Dat was voor Evy het begin van de jambette. Ik heb dit later na steeds verder uitgebouwd en Evy hield haar been steeds langer in de lucht. Toen ben ik met de clicker gaan werken, waar Evy heel erg goed op reageerde. Doordat ik steeds op het juiste moment klikte, begon ze haar been steeds hoger te houden. Dit heb ik toen op zweep en stemcommando gezet. Waardoor ze nu de jambette op zweep en stemcommando kan.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden!

Liefs, Izabelle & Denise

3 gedachtes over “★ Elegansa: Hoe leer je de jambette aan! ★

Geef een reactie

