Paardrijden geen sport?!

Heel vaak word er gezegd dat paardrijden geen sport is. Nou
paardrijden is wel degelijk een sport!
Ook tegen mij word vaak gezegd dat paardrijden geen sport is.
Om te bewijzen dat paardrijden dus degelijk wel een sport is wou ik dit artikel schrijven. Hier worden alle feiten even vast gelegd zodat niemand er nog omheen kan draaien 😀


Zonder dat we het door hebben trainen we heel veel spieren tijdens het paardrijden. Ga maar eens zonder beugels doorzitten. Gegarandeerd dat je de volgende dag spierpijn hebt!
Vaak gebruik je je buikspieren.. Maar ook je beenspieren.

Wat vele onder ons nog niet weten is dat we vaak onze psoas spier gebruiken.
Dat is een spier die diep in je lichaam ligt en ook nog eens de grootste spier van je lichaam is. Eigenlijk zijn het 2 aparte spieren die ook weer 1 spier samenstellen.
Ze zitten aan allebei de kanten van je ruggengraat. Ook zijn ze ongeveer even groot als de lengte tussen je pols en elleboog. De psoas spier verbind eigenlijk je ruggengraat met je bovenbenen.. Dus zonder psoas spier zouden we niet eens fatsoenlijk kunnen lopen!

Ook zit de psoas spier aan je middenrif. Doordat hij verbonden is met je middenrif regelt het ook je ademhaling. De psoas spier is dus onmisbaar voor mensen die paardrijden. Het zorgt voor stabiliteit en flexibiliteit. Deze spier is zelfs nog belangrijker dan de spieren in je buik! Er word dan ook vaak gezegd dat je je buikspieren ‘nog’ meer moet aanspannen. Terwijl je dan eigenlijk stijver op je pony of paard gaat zitten. Het is dus belangrijk dat je je buikspieren aanspant maar niet te erg. Zorg ook niet dat je als een puddingzak in elkaar zit. Want dan zit je meteen ook niet meer recht. Vaak bedoelen instructeurs de psoas spier, maar weten dat niet uit te leggen waardoor ze voor het makkelijkere gaan.
Het goed leren gebruiken van deze spier is moeilijk en heeft tijd nodig. Maar als je dit eenmaal kunt is het alleen maar fijn! Je zit veel stabieler in het zadel en als je paard dan iets onverwachts doet is de kans dat je valt steeds kleiner.
Verder train je ook nog de spieren aan je binnenbeen maar ook vooral niet te vergeten je kuiten! Denk maar eens aan het hakken omlaag drukken, been geven. Dit doe je allemaal doormiddel van je kuiten!

Je ziet ook vaak dat een amazone of ruiter een dikke kont heeft. Dit komt omdat je de spieren in je kont ook traint. Klinkt heel raar. Maar je komt eigenlijk altijd op je kont terecht in het zadel. Maar je armspieren worden ook heel wat getraind.
Het komt er eigenlijk op neer dat je heel wat spieren in je lichaam gebruikt met paardrijden. Want je moet natuurlijk ook goed evenwicht kunnen houden, anders val je zo van het paard af.
Ga maar eens een paar maanden niet rijden. Of laat iemand die je kent en nog nooit paard gereden heeft op een paard rijden. En vraag de volgende dag eens waar diegene allemaal spierpijn heeft. Dit zal op heel veel plekken zijn!
Ook moet je een goede houding aannemen anders kun je rugklachten krijgen en dat wil natuurlijk niemand!

Ook is het niet verkeerd om thuis eens te gaan oefenen.
Je zou een paar boeken op je hoofd kunnen leggen en dit laten balanceren.
Hiermee oefen je dan je evenwicht. Maar ook je buik en beenspieren kun je trainen thuis. Dit heeft dan alleen maar voordelen tijdens het paardrijden.

Liefs,

Denise & Izabelle

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s