★Plan voor het kopen van een paard!★

Via een topic op bokt kwam ik op een interessant onderwerp. Namelijk een plan van aanpak om een eigen paard te realiseren, helemaal niet zo’n slecht plan!

Het topic ging over iemand die dol graag een eigen paard wou en dan een soort schema had gemaakt met wat ze in jaren wou bereiken om haar droom dan werkelijkheid te laten worden. Ze had het topic aangemaakt en gelijk succes vele andere bokkers deden mee met het plan en ik ook, kijk verder naar mijn plan + tips & tricks!

Zoals jullie waarschijnlijk al weten heb ik Vivaldi al bijna 5 jaar, en nog steeds geniet ik elke dag van mijn knollie. Maar stiekem droom ik al een aantal jaar van een rij paard. Het liefst een Henson. Ondanks dat ik elke week minimaal 1 keer rijd lijkt het me heerlijk om op eigen houtje een paard te kunnen opzadelen en lekker door het bos te stappen.

Ik weet natuurlijk dat er bij een eigen paard veel komt kijken. Ik heb niet echt een paarden familie, een zus die vroeger ook reed en vader die het mennen een beetje ziet zitten en een moeder die ik vorige zomer voor het eerst sinds 30 jaar weer op een paard kreeg (vroeger wel fanatiek maar ze heeft een groot ongeluk gehad waardoor ze bang is geworden), daarnaast woon in midden in een dorp dus is de kans dat een paard in de achtertuin kan minimaal. En het geld voor een super luxe stal waar alles voor word gedaan zal ik ook wel niet kunnen betalen dus komt het er op neer dat ik elke dag een half uurtje eerder zal moeten opstaan om het paard buiten te zetten en s’avonds nog naar hem toe fietsen om binnen te zetten, ook voeren, stallen uitmesten, verzorgen en genoeg beweging geven zijn belangrijk (wat heb ik het eigenlijk toch luxe met waar Vivaldi staat, ik hoef alleen te voeren en beweging te  geven voor een mini vergoeding per maand) . En dat kost behoorlijk wat tijd… Heb ik dan nog wel tijd om te rijden, en vind ik dat de moeite waard?

Dubbel en dwars ja! Ik ben een echt paarden mens en een groter rij paard om samen met Denise op zaterdag middag na de les mee door het bos te rijden lijkt me echt een droom, écht iets om voor te gaan, als ik zie hoeveel geluk Vivaldi me al brengt lijkt een 2e snufferd me ook heerlijk!

Dus ging ik aan de slag voor mijn plan, het eerste dat je moet weten is wat voor paard je wil? Dat is voor mij overduidelijk een Henson… Mooi, getalenteerd en lief? Helemaal iets voor mij.

Hensons zijn paarden tussen de 1,50 en de 165 met een middel tot brede bouw. Ik ben zelf vrij lang, 1.75, maar heb vooral lange benen waardoor een ietsje breeder paard een must is. Het liefst heb ik een Henson tussen de 1.60 en de 1.60 met een middel-brede bouw. Ook niet te breed want ik als fanatieke springer wil wel een lekker flexibel paard dat snel door de bocht kan. Overigens ben ik ook niet echt een merrie mens (lees; helemaal niet :’) ) dus zal ik waarschijnlijk voor een hengst of ruin gaan, persoonlijk heb ik echt een zwak voor hengsten maar dat maakt het qua stalling vaak wat moeilijker.

Hensons zijn vrij prijzige paarden. Voor een 5 jarige ingereden merrie met redelijke papieren kun je al snel €5000,- opzij leggen. Prijzen van ingereden Hensons liggen een stuk lager omdat ze op een speciale wijze worden ingereden, daarbij zijn Hensons echte vroeg bloeiers waardoor de training al rond de 2 jaar begint en ze bij 2,5 al zo goed als ingereden zijn. Daarom valt mijn keus logischer wijze op een wat jonger paard, 2 jaar net voor de training begint lijkt mij perfect.

Dat neemt ook weer mee dat dat betekent dat het paard ingereden moet worden, kan ik dat? Jep! Ik heb een jaar of 2/3 geleden samen met mijn zus al een pony ingereden, zwaar amateuristisch in het begin waardoor we al snel tegen problemen aanliepen zoals bokken bij het aangalopperen of steigeren als ze het genoeg vond geweest. De pony had toen een jaartje stil gestaan maar daarna heb ik haar weer goed doorgereden en geloof het of niet, ze is nu waarschijnlijk een van de best te rijden pony’s die we hebben. Overigens heb ik de 2 andere pony’s van stal waaronder Vivaldi ook weer helemaal doorgereden en vorig jaar zomer een Haflinger zadel mak gemaakt en 2 welshen voor de kar beleerd. Het trainen van paarden is dan ook echt een passie! En samen met een goeie begeleiding en de hulp van Denise lukt dit zeker.

Nou… 780 woorden verder en nog geen plan :’)

Wat heeft een paard nodig?

  • Plek om te staan. (Stal & Wei)
  • Maatjes
  • Tuig
  • Genoeg aandacht en beweging (tijd van de ruiter zijn kant)
  • Eten en drinken

Dan hoef je je zelf nog maar een paar dingen af te vragen, wanneer wil ik de vorige punten? Ik wil mijn paard als ik 17 ben. Dit is als ik ga studeren, nu zul je wel zeggen wat stom veel mensen verkopen hun paard juist als ze gaan studeren en dan wil jij er een kopen? Jep! Ik wil studeren aan de HAN in Nijmegen voor Fysiotherapie voor 3 jaar om vervolgens een 4 jarige vervolg opleiding te doen voor Osteopathie. Dit HAN is dicht bij mij thuis in de buurt en tijdens de opleiding heb ik 3 dagen per week school en 1 dage stage.  Dit geeft mij 3 dagen vrij om uitgebreid voor het paard te zorgen en 4 dagen per week waarin ik het wat drukker heb maar terwijl sommige student een uurtje per dag lekker televisie kijken investeer ik dat dan liever in het verzorgen van mijn paardjes! Daarnaast zal ik zoiezo voor Vivaldi moeten zorgen als ik studeer, wat zijn die paar minuten meer om een ander paard ook binnen en buiten te zetten, te verzorgen en te voeren? Ik kan  me niet voorstellen dat studenten werkelijk zo weinig tijd hebben. Als Ik Denise moet geloven zal ik zelfs meer tijd hebben :’)

Naast tijd is ook geld een belangrijke factor. Ik heb al het aankoopgeld voor een paard bij elkaar gespaard, ruim, ik kan zelfs tuig en een buffer uit die spaarpot halen. Maar je hebt natuurlijk ook de maandelijks terug kerende kosten. Qua stalling komt hij zeker weten bij Vivaldi te staan, wel zo handig.

De afspraak is dat zolang ik goed mijn best doe mijn ouders mijn studie betalen, en ik ben er wel op zo’n school op goed mijn best te doen dus ik ga er vanuit dat dat moet lukken. Daarnaast reken ik ook op een baantje bij bijvoorbeeld een supermarkt. Ik ben laatst dus gewoon afgewezen bij Jumbo (speciaal wedstrijd en een Vrijheidsdressuurshow afgelast voor die stomme sollicitatie :’) ) maar ik geef niet op! Ook qua geld heb ik het vertrouwen dat het goedkomt, ik weet dat mijn ouders mij zoiezo bij kunnen staan als het wat minder dik is.

Dus

15 jaar (nu):     Dromen over het perfecte paard

16 jaar:             Kijken of stalling ook daadwerkelijk mogelijk is waar ik het wil,                                    een baan zoeken, mocht het er op gaan lijken dat het paard er komt                            de eerste spullen en benodigdheden alvast kopen.

17 haar:             Aankoop paard en overige spullen.

Nou… dat was het plan eigenlijk al, verdacht kort naast die die ik op Bokt heb gezien :’)

Belangrijk is om realistisch te blijven, denk goed na over wat wel en niet mogelijk is. Zo weet ik bijvoorbeeld dat het qua benodigdheden en financiële situatie goed te doen zal zijn voor mij, ik denk dat het inplannen voor de verzorging van een 2e paard en de aandacht die (zeker zo’n jong) paard moet krijgen zal zitten.  Maar waar een wil is zit een weg, meerdere wegen zelfs!

Het lijkt me leuk om jullie elk jaar een update te geven over of mijn doelen van dat jaar gelukt zijn en hoe ik zo’n plan nou vond, was het handig? Natuurlijk heb ik het hierboven maar een beetje ruwweg op geschreven en is het veel uitgebreider maar daar kan ik een andere keer wel op terug komen, ik hoop dat jullie het dusver leuk vonden!

Geef een reactie

