★Clickertraining!★

Ik zelf gebruik een clicker, wat ik erg fijn vind werken. Dit is natuurlijk voor iedereen verschillend en voor elk paard. Het ene paard reageert er beter op dan het andere paard. Maar het is altijd aan te leren! Voor vele duo’s is dit een uitkomst. Daarom leg ik jullie vandaag uit hoe je met clickertraining kunt beginnen!

Clickers zijn er in vele soorten en maten. Zoals ik al zei werk ik ook met een clicker, dit omdat Evy hier stukken beter op reageerde. Met een clicker kun je precies op het juiste moment aangeven wanneer je paard het goed doet. Een clicker kun je met van alles gebruiken zoals:
– vrijheidsdressuur
– natural horsemanship
– vrijspringen
– springen
– dressuur
– schriktraining
en noem zo maar op!

Zodra je clickt is het natuurlijk wel de bedoeling dat je ook een beloning hierna heeft. Alleen hoef je de beloning niet precies op het moment te geven dat je paard het goed doet.
Er word vaak gezegd, ‘ja, maar als ik click is dit toch eigenlijk al genoeg voor mijn paard als beloning?’ Dit is echter niet zo, een paard wacht na de click nog steeds op de beloning die hij/zij krijgt. Er zijn mensen die met een klopje op de hals belonen, ik geef wat muesli. Niet veel, maar een klein beetje. Je kunt natuurlijk ook gewoon met 1 brokje per keer belonen. (Toen ik nog met brokjes beloonde brak ik ze alsnog doormidden, maar ik werk niet meer met brokjes omdat Evy hier minder goed tegen kan dan mijn suikervrije muesli).

Clickertraining word niet alleen voor paarden gebruikt. Je kunt het ook voor talloze andere dieren gebruiken. Kijk maar eens naar Nikki van Olst, die traint nu kippen met een clicker en heeft nog meer dieren getraind met een clicker.

Je kunt bij bijvoorbeeld kunsten zoals de spaanse pas wel bij iedere goede pas clicken. Maar dat je pas na 3 stappen de beloning geeft. Dan weet je paard wanneer hij het been goed optilt of juist niet. Tussendoor kun jij je paard wel belonen met je stem bijvoorbeeld ‘goedzo!’. Hoe enthousiaster jij reageert, hoe enthousiaster je paard is.

Ook bij het longeren of rijden kun je een clicker gebruiken. Op het moment dat je paard een goede overgang maakt of in de goede galop aanspringt click jij met je clicker. Dit werkt hetzelfde als bij vrijheidsdressuur, al lijkt me dit wel wat lastiger onder het rijden aangezien je dan ook een clicker in je hand hebt.

Hoe leer je je paard de clicker kennen? Als je clickt snapt je paard in het begin niet meteen wat jij met die click bedoeld. Het kan wat langer duren voordat je paard het snapt. Maar dit is niet erg, aan clickertraining zit namelijk geen tijd. Zodra je paard iets goed doet click je en beloon je meteen. Na een paar keer zal je paard de link leggen dat dit betekend dat hij iets goed doet.
Als je paard iets niet goed doet, of niet goed uitvoert negeer je dat en click je dus niet.
Wanneer je paard happerig word. Beloon je niet meteen, wat ik altijd deed toen Evy dit nog had was ‘UH!’ roepen en een pasje naar achteren zetten. En dit heeft resultaat opgeleverd!

Ik hoop jullie wat meer geleerd te hebben over een clicker. En clicker kun je simpelweg al kopen bij een dierspeciaalzaak of een dierenwinkel. (Meestal bij de honden)

Naamloos

Geef een reactie

