★ Trail Rit #1 ★

Wat was ik vroeger dol op dit filmpje, ik weet nog dat ik de audio had gedownload op mijn telefoon en deze luisterde onderweg naar school. Het ziet er allemaal zo gezellig uit, en dankzij dit filmpje staat een Trail rijden te paard op mijn bucket list. Nou gaan we van de zomer al een soort mini kamp houden, inclusief kamperen, lange ritten en bbq’en en daar komt dit wel redelijk van in de buurt. Maar het is het nog niet helemaal. Ik hoop het zeker een keer te kunnen doen met Denise en ik denk er ook regelmatig aan. Vandaag geef ik jullie al mijn tips qua voorbereiding wat je moet meenemen enz. Ik wil het in delen doen en op het moment dat ik alles heb besproken wat er belangrijk is aan zo’n tocht dan zijn Denise en ik er klaar voor en gaan ook wij er op uit!

Wat is een Trail nou eigenlijk? Het is een soort trektocht te paard waarin je van de ene naar de andere locatie rijd met je paard en elke nacht op een andere boerderij, manege op pensionstal overnacht.  Het word veel gedaan in Amerika en Ijsland en er zijn ook serieuze wedstrijden van, natuurlijk willen wij het gewoon doen voor de lol.

Ik denk dat wanneer Denise en ik zoiets zouden doen we voor een dag of 5 weg zijn. Als je er even over nadenkt klinkt het al leuk, maar daar komt natuurlijk een heleboel bij kijken, zo moet je namelijk eerst bedenken waar je na toe gaat, laten we zeggen dat wij naar zee willen gaan dat is toch een goeie 120 kilometer, wat ongeveer 25 kilometer per dag betekent. Want ook de afstand die je aflegt is belangrijk zo is voor een normaal getraind paard 15 tot 20 kilometer per dag al meer dan genoeg. Daarna is het ook belangrijk dat je overal langs kunt met je paard, want over een snelweg draven is nou niet bepaald slim, als je op google maps de voetgangers optie indrukt krijg je  een weg die ook geschikt is voor paarden. En je moet om de zoveel kilometer dus ook een verblijf plaats regelen.

Het is dus duidelijk dat eer een heleboel te regelen valt voor zo’n trektocht maar in dit artikel ga ik me vooral concentreren op wat je allemaal moet meenemen!

Ten eerste en ook het belangrijkste; een paard!  Ik weet nog niet precies hoe Denise en ik het gaan doen, met Vivaldi & Evy en karretjes? Of hebben we rond die tijd allebei weer een goed rijpaard? Het is heel belangrijk dat je paard in een goeie conditie en gezondheid verkeerd.

Ook aan je tuig moet je denken, vermeid onnodige dingen zoals bandages, oornetjes en die mooie uitrijdeken. In plaats daarvan zijn een comfortabel zadel, een zadeltas en een zadel vormig dekje voor een betere ventilatie veel belangrijker!

En ook jou spullen moet je minimaal proberen te houden, pak voor een 5 dagen durend slaap feestje. Hier is een lijstje met dingen die ik zou meenemen;

  • 4 setjes rijkleding (1 normaal kleding setje)
  • rijspullen (cap, laarzen)
  • veiligheidsvest
  • slaapzak
  • lunch (deze neem je elke dag een nieuwe mee)
  • genoeg water (minstens 1,5 liter)
  • pyjama
  • toiletspullen (tandenborstel, haarborstel, deodorant etc.)
  • haarelastiekjes!! (doe er een extra om je pols)
  • camera (tja, je bent een blogger of je bent het niet)
  • een EHBO setje
  • kaart met de uitgestippelde route
  • telefoon
  • gps systeem
  • walkietalkies (niet alleen voor de awesomenes, maar ook voor als je elkaar kwijtraakt)
  • verzorgingsspullen voor je paard (borstel, hoevenkrabber en in de zomer iets van anti vliegen spray)
  • extra halster & halstertouw
  • compas
  • ID
  • geld

Hier heb je dus al een behoorlijke waslijst aan. En dit moet je dus allemaal in een rug zak en een paar zadeltassen krijgen. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad, de volgende keer gaat het over de weg uit stippelen iets wat ik net wat boeiender vind.

Geef een reactie

