★Liggen op commando!★

Sinds een tijdje kent Evy nu het liggen op commando. En dit heb ik gisteren dan ook gedeeld op facebook 😀 Evy kent het denk ik nu ongeveer een maandje. Maar aangezien in meteen de vraag kreeg, hoe heb je dit aangeleerd? Vond ik het een leuk idee om er een artikel over te schrijven! Om met jullie mijn ervaring te delen en jullie dit misschien ook kunnen toepassen om jullie pony of paard 🙂


Vorig jaar zomer wou ik er eigenlijk al mee beginnen.. Alleen kon Evy toen nog niet zo heel erg veel en wou ik er nog even mee wachten. Eigenlijk ben ik er daarna nooit meer op door gegaan en heb ik het gelaten zoals het was. Het was dan ook nooit echt in me op gekomen om er weer mee te gaan beginnen. Al snel werd het kouder en kouder en werd de grond ook vies, nat en wou Evy sowieso al niet meer graag gaan liggen, ook niet uit haarzelf (Af en toe denkt ze dat ze prinses is en wil ze haarzelf niet vies maken :’) ).
Heel de winter hebben we dus gewacht tot een maandje terug! Het begon weer wat mooier weer te worden en de grond werd droger. Evy ging ook al wat meer liggen uit haarzelf nadat ik met haar vrijheidsdressuur had gedaan. Ook toen heb ik er niet echt bij nagedacht van, nu kan ik toch het liggen aanleren?!.. Ik dus gewoon doorgegaan met waar ik mee bezig was. Tot dat er ineens in me op kwam om het liggen dan toch maar eens aan te gaan leren.

Ik ben toen begonnen door telkens na de vrijheidsdressuurtraining bij haar te blijven in de wei en heb gewoon gewacht totdat ze ging liggen, eigenlijk was dit al vrij snel dat ze ging liggen (nog niet op commando). Ik ben toen vanaf een afstand naar de grond gaan wijzen en heb het commando ”down” gezegd en dit telkens achter elkaar gezegd. Uiteindelijk krijg je dan ”down down down down”. Het duurt even maar dan heb je ook wat! hahah!

Maar.. daarna ging Evy steeds minder vaak liggen na de training, gewoon omdat ze daar niet echt behoefte aan had en omdat ze de link van het liggen nog niet echt had ontdekt. Het was toen nog steeds mooi weer en ik ben toen met een spons haar rug een beetje gaan nat maken. Hoeft echt niet zeiknat maar wel dat het gaat jeuken bij je paard. Nou, Evy weer los gemaakt en in de wei gezet en weer wachten totdat ze ging liggen. Geduld, geduld en nog eens geduld..
En ja hoor! Daar ging ze! Ze ging weer liggen 😀 Ik alweer het commando erbij gezegd en naar de grond gewezen (dit doe je dan ondertussen als je paard gaat liggen dus niet als hij/zij al ligt). Ik werk met een clicker dus telkens als Evy ging liggen clickerde ik. Ook dit heb ik weer herhaalt. Uiteindelijk heb ik maar 1 druppeltje water op haar rug hoeven doen en ze ging al liggen.
Een dag later ben ik het dus eens gaan proberen zonder het water. En ook toen ging ze liggen! Ik helemaal happy natuurlijk :’) en heb het nog eens gevraagd als bevestiging dat het ook echt op mijn commando was. Uiteindelijk was dit dan ook zo 😛 Let er wel op dat jij je paard of pony niet door laat rollen, maar alleen de beloning geeft als je paard op de grond ligt en niet na het rollen! Geef de beloning dan dus ook VOOR het rollen. Daarna kun jij je paard best door laten rollen.
Ondertussen ben ik bezig met het ‘dood’ liggen dus als ik dit Evy heb aangeleerd zal ik er zeker nog een artikel over schrijven!
Met heel veel geduld en vertrouwen gaat je paard vanzelf een keertje liggen. Let er wel op dat je paard zich veilig bij je voelt, een paard zal niet zo maar gaan liggen als hij/zij zich niet veilig voelt. Aangezien een paard een vluchtdier is en als hij/zij ligt, kan hij/zij niet zomaar meer weg als er gevaar zou dreigen. Dit kun je dus doen door heel veel grondwerk en schriktraining te doen. Een goede band met je paard of pony bestaat uit heel veel vertrouwen!


Naamloos

Geef een reactie

