★Voltige!★

Voltige, iets wat mij ERG leuk lijkt maar wat mij ook heel erg zwaar lijkt.. Omdat het me heel erg leuk lijkt, leek het me nog eens extra interessant om er wat informatie over op te zoeken en met jullie te kunnen delen.
Een aantal mensen die dit artikel lezen zullen vast ook wel aan voltige doen, nou.. Ik kan jullie 1 ding meegeven en dat is dat je wel enorm veel lef hebt als je aan voltige of kozakken voltige doet! Als een paard stil staat of stapt zal ik wel wat durven (En kunnen), althans dat denk ik :’). Maar de rest? No way, dat gaat ‘m echt niet worden! hahahah..
Lees snel verder over voltige!



Voltige lijkt een beetje op turnen op een paard, je doet eigenlijk gymnastische oefeningen terwijl je paard galopeerd. Voltige doen ze aan de longeerlijn op de volte. Je hebt dan 1 persoon die in het midden staat met de longeerlijn en die zorgt ervoor dat het paard op het juiste tempo blijft lopen. Dit kan zowel in stap, draf en galop.. Al word het vaker in galop gedaan.
De paarden hebben dan een speciale voltigeersingel om hun buik met daaraan 2 handvaten waaraan de voltigeur zich aan vast kan houden.

Voltigeur:

Een voltigeur is een persoon die op het paard springt en hier gymnastische oefeningen op doet. Erg belangrijk is wel dat de voltigeur zich aanpast aan het paard en niet het paard aan de voltigeur want dit zou kunnen gaan tegenwerken in plaats van meewerken.
Daarnaast moet een oefening zo worden uitgevoerd zodat het paard geen last van de voltigeur heeft, techniek is dus een must bij voltige.

Voltige kun je zowel individueel (alleen) uitvoeren of in een groep van ongeveer 4 – 6 of 7 personen. Wel mogen er maar 3 mensen tegelijkertijd op 1 paard zitten. 2 daarvan moeten contact blijven houden met het paard. Een individuele kür mag maar 1 minuurtduren, die van een groep mag minstens 5 minuten duren.

Voltige is er eigenlijk al erg lang.. Mensen in het circus deden het ook al erg vaak. Dit was dan vaker kozakkenvoltige.
In 1950 werd het pas echt een sport.

De verplichte solo oefeningen:
– Opsprong
De opsprong is eigenlijk een oefening waar de voltigeur naast het paard mee galopeerd en zo op het paard kan springen. Dit doen ze altijd na 3 passen.
Een goede timing is hierin erg belangrijk, ook het ritme is een must voor deze oefening.

– Vrije zit
De voltigeur zit achterste voren of gewoon recht naar voren op het paard zonder het paard op geen enkele manier vast te houden.

– De vlag
Dit is een oefening die ze 4 galopsprongen vol moeten houden.
De voltigeur steekt 1 arm naar voren, 1 been naar achteren en met 1 knie zit hij’zij op het paard.

– De schaar
De schaar is een oefening waar ze een handstand maken op het paard en schaarbewegingen maken op het paard als ze weer van het paard afgaan.

– Staan
Ook staan is een must voor voltige. Je zult ooit toch eens moeten gaan staan. De armen zijn gestrekt en opzij gestoken, en de voeten staan voor de stevigheid een stukje dichterblij.

Verder heb je ook nog kozakkenvoltige, hierbij heb je een speciaal zadel nodig. en word je paard niet vastgehouden aan de longeerlijn. Hier beneden heb ik een filmpje over kozakkenvoltige staan. Dit filmpje is van Robin Legdeur (Nederland), tussendoor zit er ook nog wat vrijheidsdressuur bij. Zeker de moeite waard om even te kijken!!

Ook de Belgische Justien Lemey doet aan kozakkenvoltige.
Hier een filmpje van Justien.

En dan als laatste nog een filmpje over het ‘normale’ voltige!

Naamloos

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s