★ Tips: aankomen in de winter ★

Yess, foef aan het werk! Voor  het eerst in 3 weken, dat wel want Vivaldi was de laatste weken flink afgevallen waardoor hij eerst weer even moest aankomen voordat ik hem weer hard aan het werk wilde zetten. Maar hoe kan het dat paarden zomaar afvallen, en wat kun je er aan doen. Het gebeurt meestal in de winter en vandaag zal ik jullie vertellen waarom paarden zo makkelijk afvallen voor de winter en wat je eraan kunt doen!

Ik heb de laatste 2 maanden best een zware tijd gehad. Ik moest op school door ziek zijn vreselijk veel inhalen en het zag ernaar uit dat ik niet over kon. Met elke dag 4 tot 5 uur te leren en soms tot 4 proefwerken op een dag te hebben voor 3 weken lang had ik het gevoel alsof ik een examen moest maken dat de rest van mijn leven zou gaan beslissen. Je kunt je voorstellen dat ik rond die tijd weinig tijd had voor andere dingen, afspreken, bloggen (sorry) en Vivaldi. Ik ging niet meer elke dag naar hem toe en als ik ging was het niet voor meer dan een snelle poetsbeurt en voeren. Na 3 weken had ik mijn school gelukkig gehaald en kan ik mooi over naar het volgende jaar van de Havo.

Gelijk nadat het school drama voorbij was, gingen we op vakantie… voor 4 weken! Was het leuk? Ja… Ben ik er tot rust gekomen? Ja, maar toch mistte ik iets… Mijn Foefje. En je raad het als ik kom thuis en krijg gelijk een rooster van mijn werk op de mat waarop staat dat ik bijna elke dag moet werken, en met zulk weer is het druk in een ijszaak. weer 2 weken voorbij met 3 tot 4 dagen per week een snelle borstel en wat voer en dan start school weer. Ik heb een raar rooster waarbij ik elke dag pas om 4 uur uit ben en op zaterdag zelfs om 10 voor 5, maar wel met veel tussenuren. Ook de ijszaak sluit voortaan wat vroeger en het lijkt ineens of ik zeeën van tijd heb.

Ik pak het bloggen weer op, ga weer van tijd tot tijd sporten en ik kan eindelijk weer een uitgebreid voor Vivaldi zorgen. En dan kom je op stal en je hebt de schrik van je leven.

Ingevallen flanken, dun nekje, uitstekende ruggengraat en je kunt z’n ribben tellen… Ik  kan het niet geloven, ik ben vreselijk boos op me zelf dat het me niet eerder is opgevallen en net zo boos op de stalbaas die ze s’morgens ook gewoon hoort te voeren.

Nu 3 weken verder is hij gelukkig duidelijk opgeknapt. Meer vlees op zijn botten, meer glans in zijn ogen en ook een heel stuk vrolijker staat hij op stal.

Als je dit hierboven zo leest kun je denk ik wel raden wat heeft gemaakt dat hij zoveel afviel. Een gebrek aan aandacht, en te weinig activiteit laten de conditie van je paard snel kelderen, iets wat een paard van 19 net voor de winter niet kan gebruiken. Paarden kunnen om een aantal redenen afvallen;

  • Gebrek aan aandacht
  • Niet genoeg voer
  • Niet de juiste voedingsstoffen in het voer
  • Ouderdom
  • Niet genoeg beweging

Die laatste klinkt misschien een beetje raar, niet genoeg beweging? Als ik de hele tijd op de bank blijf zitten kom ik juist aan. Maar als je een paard bent met veel spieren en een laag vet percentage, een sportpaard om het zomaar te zeggen. Dan kun je niet opeen stilstaan. Je spieren zullen na een bepaalde tijd zonder genoeg training afbreken, en omdat je al vrij weinig vet hebt blijft er uiteindelijk nog maar weinig over.

Om een sportpaard weer aan te laten komen moet je eerst weten of je je paard nog steeds op een laag vetpercentage met veel spieren wil houden of juist liever een wat voller paard hebt eerst en dan langzaam weer aan die spieren werken.

Ik heb zelf bij Vivaldi voor het tweede gekozen. Dit omdat Vivaldi Al wat ouder is en de winter er aankwam en hij zijn energie nodig had voor het aanmaken van een winter vacht.

Mocht je voor dat eerste willen kiezen zo je je paard wel goed moeten bij voeren voor de hoeveelheid beweging die je hem geeft.
Voor het geval van aandacht te kort is er natuurlijk maar één oplossing. Het is belangrijk je paard genoeg aandacht te kunnen geven, probeer als het niet lukt, iemand anders te vinden die je paard in deze tijd aandacht kan geven.

Veel paarden die een hechte band hebben met hun eigenaar krijgen moeite met eten op het moment dat deze specifieke persoon niet meer langskomt. Dit is een soort van heimwee, dit kan ook bestaan als een paard net is gekocht dat hij zijn ouwe thuis of zijn oude eigenaar mist. Dit is natuurlijk een kwestie van wennen. Dat een paard op dit soort moment genoeg soort genoten om zich heen heeft is heel belangrijk en kan een groot verschil maken.
Ook voor voedseltekort is er een makkelijke oplossing kijk naar het dieet van je paard en kijken wat er in zou kunnen missen. Krijgt je paard wel genoeg ruw voer (hooi), of mag hij juist wel wat meer suikers (brokken)? Als je paard alleen maar van het gras in de wei leeft kan het zijn dat het gras net voor de winter wat minder suiker heeft wat kan zorgen dat je paard niet genoeg energie binnen krijgt. Een gemiddeld recreatief paard zou met een schep brokken en onbeperkt ruwvoer goed op gewicht moeten kunnen blijven.

Oudere paarden vallen op een logische wijze ook af. Er valt weinig te doen aan dit natuurlijke proces, je zou eventueel kunnen kijken wat zou helpen jouw paard meer voedingsstoffen binnen te kunnen krijgen. Oudere paarden hebben vaak een slechte tanden waardoor eten moeilijk is. Slobber voeren of het voeren van een kleinere porties kan helpen je paard zijn voedsel goed te kauwen waardoor hij genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt.

Mocht jij echt niet weten waarom je paard afvalt en zie je niks van de buitenkant wat het zou kunnen zou je eventueel een dierenarts kunnen bellen. Het is gratis en kan al veel helpen, mochten de problemen groter zijn zou je ook de artsen  kunnen laten komen om erger te voorkomen.

Ik hoop dat jullie wat aan het artikel hebben gehad!

Een gedachte over “★ Tips: aankomen in de winter ★

Geef een reactie

